Voorkom inloggen op Windows laptop met eigen Microsoft account
Onderstaande is een vereiste instelling om Myndr goed te laten functioneren!
Sommige leerlingen omzeilen de regels die je met de Myndr-switch stelt door op de Windows laptop in te loggen met een privé Microsoft account. Dat is makkelijk te voorkomen door via het Intune-beheercentrum in te stellen dat op de laptops van school, alleen met een school-account mag worden ingelogd.
In het Intune-beheercentrum kies je voor:
Apparaten > Windows > Configuratie > ➕ Maken > ➕ Nieuw beleid
Selecteer als Platform Windows 10 en later. Selecteer als Profieltype Catalogus met instellingen en klik onderaan op Maken.
Geef het nieuwe profiel een naam, bv "Alleen school login" en klik onderaan op Volgende.
Klik op + Instellingen toevoegen
Type in het zoekbalkje: "Microsoft account" en klik op Zoeken.
In de gevonden categorieën klik je op Accounts. Er verschijnen 3 resultaten, vink daarvan de volgende aan:
✅ Aanmeldhulp voor Microsoft-account toestaan
✅ Verbinding met Microsoft-account toestaan
Type nu "Accounts Block Microsoft Accounts" in het zoekbalkje en klik op Zoeken.
Selecteer de categorie Beveiligingsopties lokaal beleid en vink het enige resultaat aan:
✅ Accounts Microsoft-accounts blokkeren
Type nu "profile" in het zoekbalkje en klik op Zoeken.
Selecteer de categorie Microsoft Edge en vink het volgende resultaat aan:
✅ Configure whether a user always has a default profile automatically signed in with their work or school account
Type nu "chrome" in het zoekbalkje en klik op Zoeken.
Selecteer de categorie Google Google Chrome en vink het volgende resultaat aan:
✅ Add restrictions on managed accounts (User)
Klik nu op het kruisje rechtsboven de Zoeken button.
Kies respectievelijk voor
Klik onderaan op Volgende en klik bij Bereiktags ook op Volgende
Klik onder "Opgenomen groepen" op Groepen toevoegen en selecteer de device-groep(en) met de leerling-apparaten.
Klik op Volgende, controleer de instellingen en klik op Maken
Intune zal nu deze instelling verspreiden onder de leerling-apparaten. Vanaf nu kan er op die devices alleen nog ingelogd worden met een school-account.
Sommige leerlingen omzeilen de regels die je met de Myndr-switch stelt door op de Windows laptop in te loggen met een privé Microsoft account. Dat is makkelijk te voorkomen door via het Intune-beheercentrum in te stellen dat op de laptops van school, alleen met een school-account mag worden ingelogd.
In het Intune-beheercentrum kies je voor:
Apparaten > Windows > Configuratie > ➕ Maken > ➕ Nieuw beleid
Selecteer als Platform Windows 10 en later. Selecteer als Profieltype Catalogus met instellingen en klik onderaan op Maken.
Geef het nieuwe profiel een naam, bv "Alleen school login" en klik onderaan op Volgende.
Klik op + Instellingen toevoegen
Type in het zoekbalkje: "Microsoft account" en klik op Zoeken.
In de gevonden categorieën klik je op Accounts. Er verschijnen 3 resultaten, vink daarvan de volgende aan:
✅ Aanmeldhulp voor Microsoft-account toestaan
✅ Verbinding met Microsoft-account toestaan
Type nu "Accounts Block Microsoft Accounts" in het zoekbalkje en klik op Zoeken.
Selecteer de categorie Beveiligingsopties lokaal beleid en vink het enige resultaat aan:
✅ Accounts Microsoft-accounts blokkeren
Type nu "profile" in het zoekbalkje en klik op Zoeken.
Selecteer de categorie Microsoft Edge en vink het volgende resultaat aan:
✅ Configure whether a user always has a default profile automatically signed in with their work or school account
Type nu "chrome" in het zoekbalkje en klik op Zoeken.
Selecteer de categorie Google Google Chrome en vink het volgende resultaat aan:
✅ Add restrictions on managed accounts (User)
Klik nu op het kruisje rechtsboven de Zoeken button.
Kies respectievelijk voor
Naam | Instelling |
---|---|
Accounts | |
Aanmeldhulp voor Microsoft-account toestaan | Blokkeren |
Verbinding met Microsoft-account toestaan | Uitgeschakeld (Als jullie leerlingen zich niet met eigen schoolaccount maar met een Microsoft account aanmelden moet je deze optie instellen op Insgeschakeld) |
Beveiligingsopties lokaal beleid | |
Accounts Microsoft-accounts blokkeren | Gebruikers kunnen Microsoft-accounts niet toevoegen of zich ermee aanmelden |
Edge | |
Configure whether a user always has a default profile automatically signed in with their work or school account | Enabled |
Google Chrome | |
Add restrictions on managed accounts (User) | Enabled, en selecteer vervolgens A Managed account must be a primary account and have no secondary accounts |
Klik onderaan op Volgende en klik bij Bereiktags ook op Volgende
Klik onder "Opgenomen groepen" op Groepen toevoegen en selecteer de device-groep(en) met de leerling-apparaten.
Klik op Volgende, controleer de instellingen en klik op Maken
Intune zal nu deze instelling verspreiden onder de leerling-apparaten. Vanaf nu kan er op die devices alleen nog ingelogd worden met een school-account.
Bijgewerkt op: 09/06/2025
Dankuwel!